Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Rozwiazanie spolki komandytowej a obowiazki ksiegowe min
Rozwiazanie spolki komandytowej a obowiazki ksiegowe min

Rozwiązanie spółki komandytowej a obowiązki księgowe

Planujesz rozwiązanie spółki komandytowej? Sprawdź, jakie obowiązki księgowe musisz dopełnić. Przeczytaj, kiedy powinieneś sporządzić bilans, a kiedy sprawozdanie finansowe. To nie wszystko. Powinieneś także dowiedzieć się więcej na temat rozwiązania spółki komandytowej i formalności w Urzędzie Skarbowym oraz Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Wszystkie te informacje znajdziesz w poniższej publikacji.

Rozwiązanie spółki komandytowej i obowiązki księgowe

Rozwiązanie spółki komandytowej – sprawozdanie finansowe i bilans

Likwidatorzy sporządzają bilans na dzień rozpoczęcia i zakończenia likwidacji. Zauważ przy tym, że że nie jest on tożsamy ze sprawozdaniem finansowym. Bilans likwidacyjny jest przygotowywany na potrzeby rozliczenia majątku spółki i jego podziału pomiędzy wspólników. Natomiast na dzień poprzedzający postawienie w stan likwidacji, spółka prowadząca księgi rachunkowe zobowiązana jest do ich zamknięcia, co wiąże się z obowiązkiem sporządzenia sprawozdania finansowego. Zwróć uwagę, że stosownie do przepisów ustawy o rachunkowości, sprawozdanie finansowe spółki komandytowej postawionej w stan likwidacji powinno obejmować bilans, rachunek zysków i strat oraz informację dodatkową, składającą się z wprowadzenia do sprawozdania finansowego oraz dodatkowych informacji i objaśnień. Z uwagi na fakt, że sprawozdanie to nie będzie podlegało obowiązkowi badania, o którym mowa w art. 64 ust. 1 Ustawy o rachunkowości, nie będzie ono zawierało zestawienia zmian w kapitale własnym oraz rachunku przepływów pieniężnych.

Likwidacja spółki komandytowej a Urząd Skarbowy i VAT

Podobnie jak przy spółce z o.o., po otwarciu likwidacji, likwidatorzy muszą poinformować o zmianie danych spółki i dodaniu słów „w likwidacji” poprzez formularz NIP-8 oraz zaktualizować dane na formularzu VAT-R. Zgłoszenie to powinno nastąpić w terminie 7 dni od dnia zaistnienia zmiany. Po wykreśleniu spółki z rejestru, zgłoś zakończenie działalności podlegającej opodatkowaniu VAT na formularzu VAT-Z oraz, w przypadku kiedy Twoja spółka zatrudniała pracowników, wyrejestruj ich korzystając z formularza NIP-8.

Rozwiązanie spółki komandytowej a ZUS

Rozwiązanie spółki komandytowej a Zakład Ubezpieczeń Społecznych

Tak jak przy likwidacji spółki z o.o., podczas likwidacji spółki komandytowej też musisz wyrejestrować osoby zatrudnione z odpowiednich ubezpieczeń w ZUS – używając formularza ZUS ZWUA. Zwolnionych pracowników powinieneś wyrejestrować z ubezpieczeń w ciągu 7 dni od daty ustania stosunku pracy.

Pomoc w rozwiązaniu spółki komandytowej

Chcesz rozwiązać spółkę komandytową? To jeden z obszarów specjalizacji naszej kancelarii. Jeśli potrzebujesz pomocy, skontaktuj się z nami. Dzięki temu przekonasz się, że rozwiązanie spółki komandytowej stanie się o wiele mniej skomplikowane.

Powyższy artykuł ma charakter wyłącznie informacyjny, dlatego nie powinien być traktowany jako porada ani opinia prawna. Aby skorzystać z usług obsługi prawnej lub doradcy podatkowego, skorzystaj z konsultacji.

JZTL logo white
JZTL logo white

Masz pytania?

Potrzebujesz pomocy adwokata lub doradcy podatkowego? Skup się na biznesie, my zajmiemy się rozwiązaniem Twoim problemów prawno podatkowych.

Spis treści

Sprawdź inne publikacje

Konsultacje z ekspertem prawa